Het merk “MadebyMakina”: interview met ontwerper Maaike van der Werff

Soms krijg je een kadootje en dan bedoel ik niet een “materieel” kadootje. Ik werd helemaal blij van de mooie blauwe ogen van Maaike en van haar illustraties en comfortabele vrolijke kleding en sneakers. Dus om een interview gevraagd en Maaike hapte toe en stemde in. Of het zo moest zijn: op de dag van het interview was het stralend weer en konden we op een terras kletsen en foto’s maken.

Wie is MadeByMakina?

Maaike van der Werff, MadeByMakina

MadeByMakina is Maaike en dat staat voor: vrolijk, gezellig, sociaal, familie, “lekker alles en iedereen bij elkaar. Die inspiratie zie je terug in mijn ontwerpen”. Maaike is met MadeByMakina begonnen in oktober 2010.

Wat is jouw stijl?

MadeByMakina

Als je naar Maaike kijkt dan zie je: rockabilly, neusringetje, tattoo, korte pony, stralend, toegankelijk, geïnteresseerd en sociaal. “Als het gaat om mijn ontwerpen dan zie je dat vrolijke, lekker iedereen bij elkaar gevoel terugkomen. Mijn werk is kinderlijk, speels, met dieren en mensen en grafisch verantwoord”. Maaike haalde op het grafisch lyceum haar inspiratie uit stripboeken en uit doedelopdrachten en vervolgens was haar stijl “er ineens”.

Wat is jouw achtergrond?

“Tekenen is altijd mijn uitlaatklep geweest. Het werkt zelfreflectief en helpt met m’n zelfbeeld. In mijn middelbare schooltijd lag de focus op landbouw. Vervolgens ben ik sociaal pedagogisch werk gaan doen en daarna de grafische richting op het grafisch lyceum.”

Wat wil je met jouw ontwerpen?

comfortabel, draagbaar en vrolijk

“Ik wil in eerste instantie dat het draagbaar en comfortabel is. Maar ook dat mensen er trots op zijn en zich er mee kunnen identificeren. En dat je er uren naar kunt kijken en er steeds nieuwe dingen in ontdekt.”

Wat zijn jouw waarden?

  • maatschappelijk verantwoord werken, dus ik gebruik in ieder geval organisch katoen.
  • ruimte geven aan anderen en hun ontwikkeling stimuleren. Ik wil dan ook graag iets met kinderen doen. Ik denk aan een workshop “je eigen tas customizen”.
  • trots zijn op mijn eigen collectie/ontwerpen
  • anderen helpen om te doen wat zij willen doen.
  • kwaliteit
  • meer waardering voor handwerk stimuleren.

Wat zijn jouw verdere plannen?

“Ik wil meer met kleding gaan doen. In samenwerking met Fanz organiseer ik in mei een modeshow in Amsterdam. Daar ben ik nu ontzettend hard mee bezig”.

Wat is jouw persoonlijke top 5?

  • Supermarkt
  • WWENN (vooral vanwege King Louie)
  • Cute but Wrong vintage store
  • De eyeliner van de Hema
  • De cocktails bij Vavoom

Last but not least: waar kun je jouw ontwerpen kopen?

  • Bij HOOP (ook op de maandelijkse Grand Marché, iedere laatste zondag van de maand)
  • Bij Nino, Dorpsstraat 112 G, Zoetermeer
  • Via mijn website

Na een gezellige spontane dikke hug nam ik afscheid van deze ontzettend warme meid mét toekomst, dat weet ik zeker.

2 Reacties op “Het merk “MadebyMakina”: interview met ontwerper Maaike van der Werff

  1. Leuk deze reactie van de trotse moeder van Maaike 😉

  2. hey
    wat leuk dit over mijn dochter te lezen
    Ik ben maar was toch al heel trots op jou
    kus Carla

Geef een reactie

